Wij zijn een Michaela Concept School

Ons team weet wat de kinderen uit onze wijk nodig hebben: duidelijkheid, structuur en leerkrachten die in hen geloven. Juist daarom is de Jules Verne aan een bijzonder traject begonnen: werken volgens het Michaela concept, vernoemd naar een bijzondere en uiterst succesvolle school in Londen.

Wij zijn een Michaela Concept School

Ons team weet wat de kinderen uit onze wijk nodig hebben: duidelijkheid, structuur en leerkrachten die in hen geloven. Juist daarom is de Jules Verne aan een bijzonder traject begonnen: werken volgens het Michaela concept, vernoemd naar een bijzondere en uiterst succesvolle school in Londen.

Michaela

Oprichtster Katharina Birbalsingh en haar team in Londen wilden gelijke kansen realiseren voor alle kinderen, ondanks complexe thuissituaties, probleemwijken en daarmee samenhangende gedragsproblematiek. Op de school heerst een ijzeren discipline: de kinderen weten wat er van hen wordt verwacht qua gedrag en inzet. Wie hard werkt wordt beloond met kennis en kennis biedt kansen. Met de invoering van het Michaela concept is dat precies wat onze school wil bereiken.

Gelijke kansen voor ieder kind om op te groeien tot volwaardige deelnemers aan de maatschappij.
 

Gedragsbeleid

Op onze school wordt een strak, transparant en duidelijk gedragsbeleid gehanteerd met herkenbare structuren en routines. Vanaf het moment dat de leerlingen onze school binnenlopen totdat ze weer naar huis gaan hebben wij hoge verwachtingen van gedrag en leren van al onze kinderen!
Deze verwachtingen gaan over het leren en over hoe een leerling zich gedraagt in het gebouw, tijdens de les, tegenover de leerkracht, tegenover een medeleerling en tijdens de lunch.
 

Straffen en belonen

Leerkrachten bespreken constant de verwachtingen die ze van leerlingen hebben op het gebied van gedrag. Leerkrachten spreken de leerlingen aan op gewenst of ongewenst gedrag.
Wij hebben een duidelijk systeem voor straffen en belonen en elke leerling weet waarvoor hij/zij beloond of gestraft wordt. Een straf komt nooit als verrassing en als leerlingen straf krijgen weten zij ook altijd hoe zij de volgende keer kunnen voorkomen dat ze die straf nog een keer krijgen. Een leerling krijgt hierdoor de keus zelf aan het stuur van zijn of haar gedrag te zitten.

Leerling aan het woord

Deze school is bijzonder, omdat er kinderen van over de hele wereld komen.